Nieuwe shopwet voor de webshop (Deel 2)

Nieuwe shopwet voor de webshop (Deel 2)

In november 2013 hebben wij al eerder een artikel geschreven over de wetswijzigingen voor webshophouders. Destijds ging het om nieuwe Europese regels, deze zouden voor vermindering van verschillen moeten zorgen, tussen de webshops in de Europese Lidstaten. Vanaf 13 juni 2014 gelden als gevolg van deze Europese Richtlijn nieuwe, strengere regels wanneer een webwinkel producten of diensten aan consumenten verkoopt. De wet ‘Koop op afstand’.
Wat betekent dat voor u?

Belangrijkste wijzigingen
De consument mag kosteloos retourneren binnen veertien dagen, dit was voorheen zeven dagen. Ook mag de consument, binnen de termijn, besluiten de gesloten overeenkomst te herroepen (ontbinden).
Vooraf aangevinkte vakjes zijn vanaf juni taboe, de klant dient uitdrukkelijk in te stemmen. De informatieplicht wordt uitgebreid, als webshophouder moet u vooraf duidelijke en volledige informatie over rechten, plichten en identiteit geven. Denk bijvoorbeeld aan informatie over extra vracht- en leveringskosten. Maar ook is de consument niet aan de overeenkomst gebonden, wanneer de webshophouder er onvoldoende op heeft gewezen, dat de bestelling een betaalverplichting inhoudt. Denk hierbij aan een bestelknop met betaalverplichting.

En nog meer wijzigingen…
Ook geld vragen voor een klantenservicenummer mag niet meer. Wanneer een bestaande klant telefonisch contact opneemt over de overeenkomst, mag die niet meer kosten dan het lokale tarief.
En zo zijn er nog wat andere zaken waar u rekening mee dient te houden. Via deze link van Rijksoverheid leest u meer over de nieuwe wet met alle details. Ook is er voldoende informatie te vinden op websites van branche organisaties zoals die van ‘Thuiswinkel Waarborg’.

Where’s my money?
U zult dus binnen uw bedrijfsproces alles goed moeten nakijken en welke knopjes, vinkjes en extra informatie u op uw website zal moeten aanpassen. Ook kan deze impact hebben op marges en uw debiteuren beleid, vooral de verandering van het ‘retourneren’, van zeven naar veertien dagen.
En uw algemene en/of leveringsvoorwaarden? Voldoen deze dan nog steeds aan de regels van deze nieuwe wetgeving? Zaak dus, om dat even te controleren!

Voor wie?
Deze regels gelden voor de detailhandel en eigenaren van een webwinkel gericht op de consument. De regels gelden niet wanneer u als ondernemer een overeenkomst sluit met een andere ondernemer (business to business).

Tip
Als webshop houder is het verstandig dat u zich goed laat informeren over uw wettelijke rechten en verplichtingen. Voldoet u aan de nieuwe wetgeving, dan heeft u weinig te vrezen. Bij overtreding ervan kunt u echter stevig op de vingers worden getikt!

Heeft u nog vragen?
Neem dan contact met ons op via 040-848 01 69 of vanaken@openlegal.nl