Struisvogelpolitiek bij de debiteur …..

Struisvogelpolitiek bij de debiteur …..

Vluchtgedrag, de kop in het zand, oftewel ‘struisvogelpolitiek’. De ervaring leert dat niets meer frustraties opwekt dan wanneer een debiteur (bewust) niets van zich laat horen. Een onbetaald gelaten nota is al niet erg prettig, maar volledige radiostilte wordt absoluut niet gewaardeerd. Communiceren is dan ook de boodschap!

 

Firma List en Bedrog… hoe kan ik u helpen?

U herkent het vast wel. Net wanneer u die hardnekkige debiteur probeert te bellen is hij net ziek, in bespreking, zijn kinderen ophalen van school, in het buitenland, mobiel in gesprek, naar een lunchafspraak of voor onderzoek naar het ziekenhuis. De reden waarom u niet wordt teruggebeld is omdat uw debiteur het helaas erg druk heeft, weer in het buitenland zit, nog steeds verkouden is, net weer vader is geworden of de resultaten van het onderzoek aan het doorspreken is. En dit 10 keer op rij.

Natuurlijk gelooft u het allemaal wel, zeker in het begin. Na de vijfde keer begint u toch stilaan te twijfelen aan de oprechtheid van uw debiteur. Na de achtste poging ervaart u een lichte frustratie en na de tiende keer plaatst u hem denkbeeldig voor het vuurpeloton.

Heldere communicatie, weg frustratie 

Tijdens onze workshops vertellen wij onze relaties vaak dat een goede communicatie de basis vormt om het aantal incasso’s terug te dringen. In feite houdt 90% van onze incassowerkzaamheden verband met het opnieuw zuiver krijgen van de communicatielijn. De ervaring leert dat eens het contact met de debiteur op een normale wijze verloopt, de voldoening van de vordering doorgaans niet lang op zich laat wachten.

Wie niet weg is, is gezien!

Verkeert u zelf een keer in de situatie waarop het financiële water u aan de lippen staat? Houd dan voor ogen dat u in ieder geval de communicatie met uw crediteur open en transparant houdt. Wat wij in de praktijk vaker merken is dat crediteuren doorgaans wel degelijk bereid zijn om mee te denken en op zoek te gaan naar een passende oplossing. De bereidheid daartoe wordt natuurlijk kleiner naarmate de frustratie toeneemt.

Daarom, zet uw ego of schroom aan de kant en neemt gewoon contact op. Kom ook zelf met reële voorstellen om een oplossing te bereiken. U bent er absoluut  bij gebaat.

Tip! Communicatief goed begonnen is half gewonnen. Dit geldt zowel voor de crediteur als de debiteur. Vermijd zoveel als mogelijk het ontstaan van storingen in de communicatielijn en wees helder naar elkaar toe. Een oplossing is dichterbij dan u denkt!

Heeft u nog vragen?

Neem dan gerust contact met ons op via 040 – 848 01 69 of vanaken@openlegal.nl