Waarom bedrijven beter kunnen voorkomen dan genezen

Een groot voordeel van ons vak is dat wij bedrijven niet alleen met daad maar ook met goede raad kunnen bijstaan. Onze raad geven wij het liefst in een zo vroeg mogelijk stadium. Het stadium waarin wij de ondernemer nog kunnen behoeden voor mogelijk onheil. Gelukkig zetten organisaties ons steeds vaker in als hun sparringpartner, waardoor wij juist aan de voorzijde met hen kunnen meedenken. Het stigma van de dure advocaat die enkel maar problemen oplost, lijkt stilaan verleden tijd.

Koekjesfabriek
Een succesvol ondernemer die ik sprak vergeleek ieder bedrijf met een koekjesfabriek. Hij bedoelde hiermee aan te geven dat bij de meeste bedrijven steeds dezelfde processen terugkeren. ‘Als je eenmaal weet hoe deze processen verlopen, dan kun je vrijwel in iedere branche succes bereiken’ was zijn mening. Zelf was hij in meerdere uiteenlopende sectoren actief.

Het zette mij wel aan het denken, want er zit zeker een kern van waarheid in. Vanuit juridisch oogpunt zie ik ook vaak patronen. Ik denk dan aan ondernemers die steeds in dezelfde valkuilen trappen. Mondelinge afspraken die moeilijk te bewijzen zijn, een bedrijfslogo dat onvoldoende beschermd is, een opdracht voor een bedrijf dat opeens failliet is, noem maar op. Dit is frustrerend, omdat de ontstane ellende vrij eenvoudig voorkomen had kunnen worden. Het is dan wel belangrijk dat alle juridische processen up front goed ingericht zijn.

Tonnen
Ik heb weleens proberen uit te rekenen hoeveel kosten een bedrijf zich op jaarbasis zou kunnen besparen door de zaken vooraf goed te regelen. Dit is geen makkelijke opgave, want het ene bedrijf is het andere niet. Bij de wat grotere ondernemingen moet je naar schatting toch al denken aan een ton of twee. Dan heb ik het niet alleen over bespaarde proceskosten, maar bijvoorbeeld ook over de tijd die een ondernemer kwijt is aan de gerechtelijke procedures. Tijd die hij beter aan zijn bedrijf had kunnen spenderen. Of wat te denken van al die negatieve energie, waardoor veel creativiteit verloren gaat.

Prettige investering
Ondernemen moet vooral prettig zijn. Dit begint naar mijn gevoel met goede communicatie. Denk aan heldere contracten met duidelijke afspraken en een juist verwachtingsmanagement. Belangrijk is dat iedereen binnen en buiten je bedrijf weet waar ie aan toe is. In feit zou er dan weinig mogen misgaan. En gaat er al eens iets mis, dan is het doorgaans snel opgelost.

Zie het inrichten van je bedrijfsprocessen overigens als een zinvolle investering en niet als een vervelend kostenplaatje. Hoe meer je aan de voorzijde investeert in je onderneming, hoe meer je hiervan de vruchten plukt op de langere termijn. In ieder geval krijg je als ondernemer hierdoor het gevoel dat je constructief bezig bent. Vergeet ook niet dat je met je organisatie professioneler overkomt als je de zaken goed hebt staan. Ook dit levert je rendement op.

Sparren?
Loop je juridisch ergens tegenaan of wil je gewoon een keer sparren? Schroom dan niet om met ons contact op te nemen. Wij denken graag met je mee!

Over de auteur: Niels Vanaken is advocaat bij Open Legal Advocaten. Hij staat met name ondernemers bij op diverse juridische terreinen.

Heb je nog vragen?

Neem dan contact met ons op via:

Waarom bedrijven beter voorkomen dan genezen

Doe jij veilig zaken?

*Excl. btw en op basis van 12 maanden.

Deel dit artikel
Maak je gebruik van cookies op je website ? Dan ben je wettelijk verplicht om een cookiebeleid te hanteren en...
Een RI…wat? Een RI&E, oftewel een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie. Hiermee breng je kort gezegd alle arbeidsrisico’s binnen je bedrijf in...
De start van je eigen onderneming is altijd spannend. Of je nou je eigen webwinkel begint of besluit om zelfstandig...
Wanneer is sprake van een inbreuk? Van een inbreuk op jouw intellectueel eigendomsrecht is sprake wanneer iemand zonder jouw toestemming...
Recent kreeg ik van een cliënt de vraag of ik een geldlener ‘iets meer dan een ton’ kon laten terugbetalen....
Stel, je hebt via je bedrijf een set zonnepanelen geleverd aan een klant. Je bent een maand verder en je...