Wanneer je een ondernemer vraagt waar hij zakelijk het meest trots op is, dan antwoordt hij vaak “mijn merk”. Op zich is dat niet zo vreemd, want het merk weerspiegelt de identiteit van zijn bedrijf. Zijn merk is van belang om vertrouwen en herkenbaarheid in de markt op te bouwen. Een merk is dan ook niet zomaar een naam of logo, maar het hart van de onderneming. Het symboliseert de kwaliteit van de geleverde producten of diensten.
Maar hoe bescherm je dit merk tegen derden die hierop inbreuk maken? Dit doe je door het woord- of beeldmerk te registreren. Door je merk op de juiste wijze te registreren, zorg je voor de best mogelijke bescherming tegen misbruik. Ook creëer je hiermee een solide basis voor de groei van je bedrijf.
Woordmerk en beeldmerk
Een woordmerk kun je zien als een combinatie van letters, woorden of cijfers. Denk aan bekende namen als Nike of Apple. Een beeldmerk, ook wel logo genoemd, is daarentegen een grafische voorstelling. Dit kan een tekening, vorm of kleurencombinatie zijn. Hierbij kun je denken aan de ‘swoosh’ van Nike of het appeltje van Apple. Samen vormen het woord- en beeldmerk vaak het complete merkbeeld van een bedrijf. Een onderscheidend merk is dan ook onmisbaar voor een onderneming.
Merkregistratie
Je bedrijfsmerk registreer je via het merkenbureau in jouw land of regio. In Nederland is dit het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE), in de volksmond het Benelux Merkenbureau genoemd. Een merkregistratie voor alle Europese landen verloopt via het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie (EUIPO), gevestigd in Alicante. Een internationale registratie van je merk buiten Europa vindt dan weer plaats via de World Intellectual Property Organization (WIPO), gevestigd in Genève.
De registratieprocedure vereist steeds een duidelijke opgave van jouw merk en de producten of diensten waarvoor je het merk gebruikt (‘klassen’). Na een succesvolle registratie is je merk doorgaans 10 jaar beschermd, met de mogelijkheid tot verlenging. Houd er overigens rekening mee dat niet ieder merk zomaar kan worden geregistreerd. Is een woordmerk bijvoorbeeld te beschrijvend, dan kan het voorkomen dat het merkenbureau de registratie ervan weigert. Ook kan een derde bezwaar maken tegen jouw merkregistratie. Hij of zij kan van mening zijn dat je merk inbreuk makend is.
Waarom registreren?
Via de merkregistratie verkrijg je het exclusief recht om je merk te gebruiken voor bepaalde producten of diensten binnen een specifieke regio. Anderen kunnen hierdoor je merk niet zonder jouw toestemming gebruiken of een vergelijkbaar merk introduceren binnen deze regio. Doen zij dit wel, dan kun je succesvol hiertegen optreden. Dit voorkomt verwarring in de markt, beschermt je bedrijf tegen oneerlijke concurrentie en zorgt ervoor dat het uniek karakter van je merk behouden blijft.
Dit alles leidt er dan weer toe dat je geregistreerd merk zakelijk beschouwd een waardevol asset wordt. Het verhoogt namelijk de waarde van je onderneming, vooral als je merk bekend en geliefd wordt bij het bredere publiek. De merkregistratie zorgt er ook voor dat je licentieovereenkomsten kunt sluiten, waarbij anderen tegen betaling jouw merk (wel) mogen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan franchising in andere regio’s of landen.
Ondersteuning?
Heb je een uniek merk in gedachten of al een merk in gebruik? Bescherm het dan door het te registreren. De I.E. specialisten van Open Legal Advocaten helpen je graag hierbij. Neem gerust contact met ons.
Over de auteur: Niels Vanaken is advocaat bij Open Legal Advocaten. Hij staat met name ondernemers bij op diverse juridische terreinen.